اگر مسلمانان متحد بودند رژیم صهیونیستی جرأت نمی‌کرد به فلسطین تجاوز کند

رئیس‌جمهور کشورمان به دعوت رسمی «ناراندا مودی» نخست‌وزیر هندوستان، پنج‌شنبه هفته گذشته عازم این کشور شد.
روحانی پیش از عزیمت به هندوستان در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران گفت: این سفر به دعوت رسمی نخست‌وزیر محترم هند و در پاسخ به سفر سال گذشته ایشان به تهران انجام می‌شود. در این سفر علاوه‌بر ملاقات با نخست‌ وزیر و رئیس‌جمهور و برخی مقامات دیگر این کشور، اسناد همکاری هم بین مقامات دولتی و همچنین کارآفرینان و تجاری که در این سفر حضور دارند، با همتایان‌شان به امضا می‌رسد.
توطئه غرب
رئیس‌جمهور شامگاه پنجشنبه در دیدار نخبگان، علمای دینی و رهبران جامعه اسلامی حیدرآباد،با بیان اینکه دنیای غرب کشورهای اسلامی را با ایجاد اختلاف به خودشان مشغول کرده است، اظهارداشت: اختلافات موجود در حالی است که شیعه و سنی قرن‌ها برادرانه در کنار هم زندگی می‌کردند و در عراق و سوریه تمام مذاهب همزیستی مسالمت‌آمیزی با یکدیگر داشتند و در این میان هندوستان را می‌توان موزه زنده همزیستی مسالمت‌آمیز مذاهب، ادیان و اعتقادات گوناگون توصیف کرد اما امروز غربی‌ها میان مسلمانان فاصله انداخته و گروههایی به نام اسلام و جهاد تشکیل داده که ارتباطی با اسلام ندارند و از آنان به عنوان گروه‌های تکفیری یاد می‌کنیم.


پیش از سخنان رئیس‌جمهور،  حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌پور نماینده ولی فقیه در شبه قاره هند، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید نثار حسین و مولانا مفتی خلیل احمد صاحب، از علمای جامعه اسلامی هند، از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای تقویت وحدت و برادری میان مسلمانان و مذاهب اسلامی تجلیل کردند.
بازدید از آثار تاریخی
روحانی روز جمعه از آثار تاریخی قطب شاهیان در حیدرآباد مرکز ایالت تلنگانا هندوستان بازدید کرد. سلسله قطب شاهیان در سال 1518 میلادی در منطقه حیدرآباد در جنوب هندوستان تاسیس و در سال 1687 میلادی نیز منقرض شد. سلاطین قطب شاهی شیعه و در قلمرو پادشاهی قدرتمند خود زبان و فرهنگ فارسی را گسترش دادند.
سلاطین قطب ‌شاهیان  پیوسته با توجه به سابقه قومی و علائق مذهبی، روابط بسیار نزدیکی با ایران و شاهان صفوی داشتند.
وحدت
به گزارش مهر، رئیس‌جمهور روز جمعه در اجتماع نمازگزاران «مکه مسجد» حیدرآباد با تاکید بر اینکه راهی جز وحدت و اتحاد همه مسلمانان جهان در سراسر گیتی وجود ندارد، گفت: اگر مسلمانان با هم متحد بودند، رئیس‌جمهور آمریکا جرات نمی‌کرد که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کند و اگر با هم متحد بودیم رژیم غاصب صهیونیستی جرات نمی‌کرد که به حقوق ملت فلسطین تجاوز کند.
وی با تاکید بر اینکه بزرگترین نعمت خداوند امنیت است و باید ثبات و امنیت را در کشورهای خودمان و کل منطقه ‌ایجاد کنیم، اظهارداشت: ملت ایران به همه ملت‌های مسلمان کمک کرده و آماده کمک است. به ملت عراق و سوریه کمک کردیم تا از خشونت خونریزی و جنگ نجات یابند چرا که معتقدیم در مقابل خون یک بیگناه همه مسئول هستیم و اگر یک نفر را از مرگ نجات دهیم انسانیت رانجات داده‌ایم.
روحانی افزود: ما از امنیت و ثبات در هندوستان در سال‌های اخیر خوشحالیم و علاقه‌مندیم در میان همه مردم، دارای هر ایده و عقیده‌ای که هستند، وحدت، اتحاد و یگانگی و ثبات و امنیت برقرار باشد. مردم این سرزمین نیز گرچه دارای اعتقادات و عقاید مختلف هستند اما معنونیت برای همه ادیان و فرق در این سرزمین اهمیت دارد.
رئیس‌جمهور گفت: درتمدن غرب هر روز در مدرسه و خیابان کشتار دسته جمعی انجام می‌گیرد پس تمدن مادی نمی‌تواند نجات دهنده باشد. ما آنهایی را که به برخی ملت‌های مسلمان اجازه ویزا نمی‌دهند و مسلمانان را تروریسم می‌خوانند، محکوم می‌کنیم مسلمانان در همه نمازهایشان نام خدای رحمان و رحیم را به زبان می‌آورند  و زندگی آنان توام با وحدت و اخوت است.
دیدار با ایرانیان
روحانی روز جمعه در شهر حیدرآباد و در دیدار صمیمی با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند با بیان اینکه زبان فارسی مانع خودباختگی فرهنگی است و کرسی‌های زبان فارسی باید توسعه یابند، گفت: زبان شیرین فارسی در دیار شبه قاره، بهتر از همه جا جلوه‌گر شده است و می‌تواند توسعه روابط ایران و هند را شتاب دهد.
وی افزود: تاجران ایرانی، علاوه‌بر کالای تجاری، کالای فرهنگی و معنوی به هند منتقل کردند.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: هر ایرانی، سفیر ایران در خارج از کشور است.